Studio Herinner
Een rondreizende studio
Tot en met 2025 kom je Studio Herinner in heel Brabant tegen (en misschien ook wel daarbuiten). Met Studio Herinner trekken we namelijk de provincie door om te achterhalen wat ‘herdenken’ en ‘herinneren’ betekenen voor Brabanders vandaag en wat het betekent voor jou. We zijn op zoek naar je verhalen, gedachten, mening en de vragen die je hebt.



Wat betekent herinneren voor jou?
Dat is de vraag die Studio Herinner zowel online als fysiek stelt. We gaan deze vraag de komende jaren onderzoeken door het erover te hebben. Op allerlei manieren, op allerhande plaatsen en met zoveel mogelijk mensen. We denken dat dat indrukwekkende momenten oplevert, dat we problemen tegenkomen en bijzondere ontmoetingen meemaken. Ben of ken jij iemand met een bijzonder verhaal of evenement? Ben je nieuwsgierig naar Studio Herinner en het programma van Brabant Herinnert? Of denk je dat de Studio bij jou of jouw club op bezoek moet komen? Mail dan naar studio@brabantherinnert.nl.
Aan het einde van de reis van Studio Herinner vertellen al die geschiedenissen, gedachten en gesprekken een verhaal van Brabant dat herinnert. Een beetje van ieder voor zich en een beetje van ons allemaal.
Studio Herinner is het communicatieplatform van Brabant Herinnert. Hierin werken we, in dialoog met partners, betrokkenen en vooral het publiek, aan de vraag rondom herinneren. We willen het proces samen beleven en samen delen. Studio Herinner is evenveel een idee als een echte plek; symbool voor het werk en samenwerken waar het nieuwe herdenken en herinneren om vraagt. Studio Herinner geeft context aan persoonlijke verhalen en aan de hand van die verhalen een antwoord samen te stellen op de vraag: wat is dit herinneren voor jou? En wat kan het herinneren van de Tweede Wereldoorlog betekenen, met oog op het heden? Het is een weg naar je eigen verhaal. Wij onderzoeken verder om de verhalen heen; hoe we nu het verleden herinneren en hoe het ophalen van de herinnering zelf, de gebeurtenis van toen, een actieve handeling is. En wat je er daarna mee wilt en kunt. Want om de herinnering aan, en het herdenken van de Tweede Wereldoorlog leven te houden, moeten we relevantie en urgentie in het hier en nu vinden, benoemen en beleven. Temeer omdat we leven met de getuigenissen van een Europese oorlog in de achtertuin.
🔎 Kort maar krachtig: Wartime-quartet
Als God al goed en al machtig is, waarom gebeurt er dan kwaad? 👹
Mary Midgley zegt dat dit een rare manier is om over God te praten. Als God bestaat, dan is hij groter en mysterieuzer dan een slechte baas of een corrupte politicus. Je kan God dus niet op dezelfde manier beoordelen als de mens. En als God niet zou bestaan, dan is er niemand om te berechten ☁️
Dus volgens Midgley is het zinloos om op deze manier over het kwaad te praten. Zij ziet het kwaad niet als een een ding.
Er zijn sterke invloeden van buiten die ons gedrag beïnvloeden, maar dat zou niet uitmaken als we op een manier gebouwd waren die het mogelijk maakte. We hebben capaciteiten die ons toestaan goede mensen te zijn, en als dit mis gaat, doen we slechte dingen. Kwaad is volgens Midgley dus niet zo zeer iets van buiten, iets dat God besluit, maar iets dat in ons mensen zit.
Dat we in staat zijn slecht te zijn kan volgens Midgley op dezelfde manier gezien worden als dat er aardbevingen en droogtes ontstaan.
Waarom denk jij dat er slechte dingen gebeuren in de wereld?
🎨: @shit.maybe22
#herinner #herdenken #vieren #vrijheid #tweedewereldoorlog #wartime #quartet #mary #midgley

🔎 Kort maar krachtig: Wartime-quartet
Als God al goed en al machtig is, waarom gebeurt er dan kwaad? 👹
Mary Midgley zegt dat dit een rare manier is om over God te praten. Als God bestaat, dan is hij groter en mysterieuzer dan een slechte baas of een corrupte politicus. Je kan God dus niet op dezelfde manier beoordelen als de mens. En als God niet zou bestaan, dan is er niemand om te berechten ☁️
Dus volgens Midgley is het zinloos om op deze manier over het kwaad te praten. Zij ziet het kwaad niet als een een ding.
Er zijn sterke invloeden van buiten die ons gedrag beïnvloeden, maar dat zou niet uitmaken als we op een manier gebouwd waren die het mogelijk maakte. We hebben capaciteiten die ons toestaan goede mensen te zijn, en als dit mis gaat, doen we slechte dingen. Kwaad is volgens Midgley dus niet zo zeer iets van buiten, iets dat God besluit, maar iets dat in ons mensen zit.
Dat we in staat zijn slecht te zijn kan volgens Midgley op dezelfde manier gezien worden als dat er aardbevingen en droogtes ontstaan.
Waarom denk jij dat er slechte dingen gebeuren in de wereld?
🎨: @shit.maybe22
#herinner #herdenken #vieren #vrijheid #tweedewereldoorlog #wartime #quartet #mary #midgley
🧠 Herinner-dingen: Draag jij herinneringen met je mee?
Een erfstuk, een gevonden voorwerp of een cadeau aan je zelf, allemaal kunnen ze je terug brengen naar een speciaal moment. 💎
Heb jij een voorwerp dat een herinnering mee draagt? Laat het ons dan weten via de comments of DM 🧸🗝🔦🧩🎻
#tweedewereldoorlog #herinneringen #herdenken #vieren #woii #material #memories #verhaal #object #verleden #heden

🧠 Herinner-dingen: Draag jij herinneringen met je mee?
Een erfstuk, een gevonden voorwerp of een cadeau aan je zelf, allemaal kunnen ze je terug brengen naar een speciaal moment. 💎
Heb jij een voorwerp dat een herinnering mee draagt? Laat het ons dan weten via de comments of DM 🧸🗝🔦🧩🎻
#tweedewereldoorlog #herinneringen #herdenken #vieren #woii #material #memories #verhaal #object #verleden #heden
🔎 Kort maar krachtig: Wartime-quartet
De Tweede Wereldoorlog veranderde de rol van vier vrouwelijke filosofen, namelijk Mary Midgley, Iris Murdoch, Elizabeth Anscombe en Philippa Foot.
Philippa Foot (1920-2010) is de uitvinder van het trolley-probleem. Een bekend gedachten-experiment die neer komt op de vraag: onder welke omstandigheden het moreel juist is voor persoon A om de rechten van persoon B te schaden, in functie van het welzijn van een groep? 🚎👀⁉️
In oorlog staan leiders continu voor dit dilemma. Zij maken de keus welke oorlogsstrategie ze gaan toepassen, waar ze welke mankracht naar toe sturen wetende dat er slachtoffers kunnen vallen. Deze beslissingen gaan over de levens van de tegenpartij, maar ook over de levens van hun eigen leger.
@nrcnl deelde in hun podcast aflevering ‘De slag om Bachmoet laat in heel Oekraïne littekens achter’ dat door de massale inzet van Rusland op de stad Bachmoet, Oekraïne door te verdedigen heel veel schade kan aanbrengen op het Russische leger. Één tegen vijf.
Voor één man die Oekraïne verliest maken ze 5 slachtoffers onder de Russen.
Voor één man die Oekraïne verliest zijn ze een stapje dichterbij het beschermen van hun land.
Zie jij het trolley-probleem?
🎨: @doriskolpa
#herdenken #wartime #quartet #wartimequartet #ırısmurdoch #marymidgley #elizabethanscombe #philippafoot #herinnering #WOII #verhaal #brabantherinnert #tweedewereldoorlog #oorlog #herinneren #verleden #heden #illustratie #artwork

🔎 Kort maar krachtig: Wartime-quartet
De Tweede Wereldoorlog veranderde de rol van vier vrouwelijke filosofen, namelijk Mary Midgley, Iris Murdoch, Elizabeth Anscombe en Philippa Foot.
Philippa Foot (1920-2010) is de uitvinder van het trolley-probleem. Een bekend gedachten-experiment die neer komt op de vraag: onder welke omstandigheden het moreel juist is voor persoon A om de rechten van persoon B te schaden, in functie van het welzijn van een groep? 🚎👀⁉️
In oorlog staan leiders continu voor dit dilemma. Zij maken de keus welke oorlogsstrategie ze gaan toepassen, waar ze welke mankracht naar toe sturen wetende dat er slachtoffers kunnen vallen. Deze beslissingen gaan over de levens van de tegenpartij, maar ook over de levens van hun eigen leger.
@nrcnl deelde in hun podcast aflevering ‘De slag om Bachmoet laat in heel Oekraïne littekens achter’ dat door de massale inzet van Rusland op de stad Bachmoet, Oekraïne door te verdedigen heel veel schade kan aanbrengen op het Russische leger. Één tegen vijf.
Voor één man die Oekraïne verliest maken ze 5 slachtoffers onder de Russen.
Voor één man die Oekraïne verliest zijn ze een stapje dichterbij het beschermen van hun land.
Zie jij het trolley-probleem?
🎨: @doriskolpa
#herdenken #wartime #quartet #wartimequartet #ırısmurdoch #marymidgley #elizabethanscombe #philippafoot #herinnering #WOII #verhaal #brabantherinnert #tweedewereldoorlog #oorlog #herinneren #verleden #heden #illustratie #artwork
🔎 Kort maar krachtig: Internationale vrouwen dag
De Tweede Wereldoorlog veranderde de rol van vier vrouwelijke filosofen die verbonden aan de universiteit van Oxford. Dit waren Philippa Foot (LB), Mary Midgley (RB), Elizabeth Anscombe (LO) en Iris Murdoch (RO).
Terwijl de oorlog woede, en hun mannelijke compagnons deelnamen aan de oorlog, konden zij een grotere stem claimen binnen het filosofische debat. Later zullen zij daarom bekend staan als het zogenaamde Wartime Quartet 💪
Zij waren kritisch over de filosofie zoals die destijds werd gedaan die zich richtte op een moreel stappenplan die je moest opvolgen om te weten wat je moest doen om het goede te doen. Deze vier vrouwen, Wartime Quartet, richtte zich op de vraag: wat maakt een mens nou daadwerkelijk goed?
De komende tijd gaan we meer delen over deze vier vrouwen die een belangrijke stem krijgen in een hernieuwd idee van moraal en ethiek ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.
#herinnering #WOII #verhaal #brabantherinnert #tweedewereldoorlog #oorlog #herinneren #verleden #heden #herdenken #wartime #wartimequartet #quartet
#philippafoot #marymidgley #elizabethanscombe ##ırısmurdoch

🔎 Kort maar krachtig: Internationale vrouwen dag
De Tweede Wereldoorlog veranderde de rol van vier vrouwelijke filosofen die verbonden aan de universiteit van Oxford. Dit waren Philippa Foot (LB), Mary Midgley (RB), Elizabeth Anscombe (LO) en Iris Murdoch (RO).
Terwijl de oorlog woede, en hun mannelijke compagnons deelnamen aan de oorlog, konden zij een grotere stem claimen binnen het filosofische debat. Later zullen zij daarom bekend staan als het zogenaamde Wartime Quartet 💪
Zij waren kritisch over de filosofie zoals die destijds werd gedaan die zich richtte op een moreel stappenplan die je moest opvolgen om te weten wat je moest doen om het goede te doen. Deze vier vrouwen, Wartime Quartet, richtte zich op de vraag: wat maakt een mens nou daadwerkelijk goed?
De komende tijd gaan we meer delen over deze vier vrouwen die een belangrijke stem krijgen in een hernieuwd idee van moraal en ethiek ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.
#herinnering #WOII #verhaal #brabantherinnert #tweedewereldoorlog #oorlog #herinneren #verleden #heden #herdenken #wartime #wartimequartet #quartet
#philippafoot #marymidgley #elizabethanscombe ##ırısmurdoch
🧠Herinner-dingen: de `ballpoint`
Bij ons bezoek aan gemeente Oosterhout met Brabant Herinnert een paar weken terug, maakten we kennis met o.a. community-artist Juul Langenberg. Tijdens ons gesprek kwam deze anekdote van de `ballpoint` voorbij, een object dat in onze ogen mooi illustreert hoe zoiets alledaags een link kan dragen naar een gebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog.
Juul werkt bij stichting Waardemakers: haar eigen stichting waarmee ze met haar collega`s diverse community-art projecten maakt. Ze focussen zich momenteel onder andere op de verhalen en herinneringen aan de Oosterhoutse Gasfabriek (heb je die? benader ze!).
Lees hier meer: www.stichtingwaardemakers.nl
#balpen #ballpoint #verhaal #anektode #taal #engels #nederlands #object #WOII #uniek #universeel #oma #herinnering #brabantherinnert #oosterhout #gemeenteoosterhout
@stichtingwaardemakers
@brabantherinnert
@juul.langenberg
[ENG]
🧠Remember-thing: the `ballpoint`
During our visit to the municipality of Oosterhout with Brabant Herinnert a few weeks ago, we met, among others, community artist Juul Langenberg. During our conversation, this anecdote of the `ballpoint` came up, an object that, in our view, nicely illustrates how something so commonplace can bear a link to an experience from the Second World War.
Juul works at the Waardemakers foundation: her own foundation through which she makes various community art projects with her colleagues. They are currently focusing, among other things, on the stories and memories of the Oosterhoutse Gasfabriek (do you have them? approach them!).
Read more here: www.stichtingwaardemakers.nl
![🧠Herinner-dingen: de 'ballpoint'
Bij ons bezoek aan gemeente Oosterhout met Brabant Herinnert een paar weken terug, maakten we kennis met o.a. community-artist Juul Langenberg. Tijdens ons gesprek kwam deze anekdote van de 'ballpoint' voorbij, een object dat in onze ogen mooi illustreert hoe zoiets alledaags een link kan dragen naar een gebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog.
Juul werkt bij stichting Waardemakers: haar eigen stichting waarmee ze met haar collega's diverse community-art projecten maakt. Ze focussen zich momenteel onder andere op de verhalen en herinneringen aan de Oosterhoutse Gasfabriek (heb je die? benader ze!).
Lees hier meer: www.stichtingwaardemakers.nl
#balpen #ballpoint #verhaal #anektode #taal #engels #nederlands #object #WOII #uniek #universeel #oma #herinnering #brabantherinnert #oosterhout #gemeenteoosterhout
@stichtingwaardemakers
@brabantherinnert
@juul.langenberg
[ENG]
🧠Remember-thing: the 'ballpoint'
During our visit to the municipality of Oosterhout with Brabant Herinnert a few weeks ago, we met, among others, community artist Juul Langenberg. During our conversation, this anecdote of the 'ballpoint' came up, an object that, in our view, nicely illustrates how something so commonplace can bear a link to an experience from the Second World War.
Juul works at the Waardemakers foundation: her own foundation through which she makes various community art projects with her colleagues. They are currently focusing, among other things, on the stories and memories of the Oosterhoutse Gasfabriek (do you have them? approach them!).
Read more here: www.stichtingwaardemakers.nl](https://brabantherinnert.nl/wp-content/plugins/instagram-feed-pro/img/placeholder.png)
🧠Herinner-dingen: de `ballpoint`
Bij ons bezoek aan gemeente Oosterhout met Brabant Herinnert een paar weken terug, maakten we kennis met o.a. community-artist Juul Langenberg. Tijdens ons gesprek kwam deze anekdote van de `ballpoint` voorbij, een object dat in onze ogen mooi illustreert hoe zoiets alledaags een link kan dragen naar een gebeurtenis uit de Tweede Wereldoorlog.
Juul werkt bij stichting Waardemakers: haar eigen stichting waarmee ze met haar collega`s diverse community-art projecten maakt. Ze focussen zich momenteel onder andere op de verhalen en herinneringen aan de Oosterhoutse Gasfabriek (heb je die? benader ze!).
Lees hier meer: www.stichtingwaardemakers.nl
#balpen #ballpoint #verhaal #anektode #taal #engels #nederlands #object #WOII #uniek #universeel #oma #herinnering #brabantherinnert #oosterhout #gemeenteoosterhout
@stichtingwaardemakers
@brabantherinnert
@juul.langenberg
[ENG]
🧠Remember-thing: the `ballpoint`
During our visit to the municipality of Oosterhout with Brabant Herinnert a few weeks ago, we met, among others, community artist Juul Langenberg. During our conversation, this anecdote of the `ballpoint` came up, an object that, in our view, nicely illustrates how something so commonplace can bear a link to an experience from the Second World War.
Juul works at the Waardemakers foundation: her own foundation through which she makes various community art projects with her colleagues. They are currently focusing, among other things, on the stories and memories of the Oosterhoutse Gasfabriek (do you have them? approach them!).
Read more here: www.stichtingwaardemakers.nl
🗣Opinie:
Haalt het inkleuren van een oude foto of historische afbeelding het verleden dichterbij? Wat denk jij?
Het kleur geven aan een zwart wit foto (of film) is niet nieuw. Wel relatief nieuw is het gemak waarmee dit vandaag de dag kan. Met de juiste programma’s en technieken kun je het ook zelf.
Een perspectief is dat het inkleuren van een foto het leven inblaast. De kleuren worden gebaseerd op hoe wij ze in het dagelijks leven zien (ook al kunnen ze afwijken). Het leven van toen lijkt dan dichterbij, realistischer, meer herkenbaar.
Maar door te zeggen dat het ingekleurde beeld ‘realistischer’ is dan het originele zwart-witte, kun je je afvragen of je de authenticiteit van het eigenlijke beeld ontkent. En dat als gevolg de techniek eigenlijk de afstand tot het verleden juist zichtbaar en groter maakt.
Met of zonder kleur, de foto is een representatie van het verleden, vanuit een bepaald perspectief. Het ‘onthullen’ van de kleuren door ze toe te voegen laat ons nadenken over hoe we herinneren, en op welke manier we dit willen doen.
#foto #verleden #heden #zwartwit #kleur #laag #verandering #dichtbij #afstand #oorlog #tweedewereldoorlog #realiteit #techniek #representatie #herinneren
Foto: Tanks rijden over de Bredaseweg in Tilburg (Foto: Collectie Regionaal archief Tilburg, bewerking Jan van Oevelen) – gevonden op Omroep Brabant (17 oktober 2019)

🗣Opinie:
Haalt het inkleuren van een oude foto of historische afbeelding het verleden dichterbij? Wat denk jij?
Het kleur geven aan een zwart wit foto (of film) is niet nieuw. Wel relatief nieuw is het gemak waarmee dit vandaag de dag kan. Met de juiste programma’s en technieken kun je het ook zelf.
Een perspectief is dat het inkleuren van een foto het leven inblaast. De kleuren worden gebaseerd op hoe wij ze in het dagelijks leven zien (ook al kunnen ze afwijken). Het leven van toen lijkt dan dichterbij, realistischer, meer herkenbaar.
Maar door te zeggen dat het ingekleurde beeld ‘realistischer’ is dan het originele zwart-witte, kun je je afvragen of je de authenticiteit van het eigenlijke beeld ontkent. En dat als gevolg de techniek eigenlijk de afstand tot het verleden juist zichtbaar en groter maakt.
Met of zonder kleur, de foto is een representatie van het verleden, vanuit een bepaald perspectief. Het ‘onthullen’ van de kleuren door ze toe te voegen laat ons nadenken over hoe we herinneren, en op welke manier we dit willen doen.
#foto #verleden #heden #zwartwit #kleur #laag #verandering #dichtbij #afstand #oorlog #tweedewereldoorlog #realiteit #techniek #representatie #herinneren
Foto: Tanks rijden over de Bredaseweg in Tilburg (Foto: Collectie Regionaal archief Tilburg, bewerking Jan van Oevelen) – gevonden op Omroep Brabant (17 oktober 2019)
🔎 Kort maar krachtig
Met Studio Herinner kijken we ook naar de herinneringen en verhalen die we in onze eigen omgeving tegenkomen. Dit is een kort familieverhaal van Femke haar oma, over `Gebroken Glas`.
@femkersje
#tuinders #gezin #familie #kas #glas #tuinieren #oorlog #tweedewereldoorlog #soldaten #werk #vluchten #verhaal #herinnering
[ENG]
🔎 Short but Sweet
With Studio Herinner we also look at the memories and stories what we encounter in our own environment. This is a short family story from Femke’s grandmother, about ‘Broken Glass’.
![🔎 Kort maar krachtig
Met Studio Herinner kijken we ook naar de herinneringen en verhalen die we in onze eigen omgeving tegenkomen. Dit is een kort familieverhaal van Femke haar oma, over 'Gebroken Glas'.
@femkersje
#tuinders #gezin #familie #kas #glas #tuinieren #oorlog #tweedewereldoorlog #soldaten #werk #vluchten #verhaal #herinnering
[ENG]
🔎 Short but Sweet
With Studio Herinner we also look at the memories and stories what we encounter in our own environment. This is a short family story from Femke’s grandmother, about ‘Broken Glass’.](https://brabantherinnert.nl/wp-content/plugins/instagram-feed-pro/img/placeholder.png)
🔎 Kort maar krachtig
Met Studio Herinner kijken we ook naar de herinneringen en verhalen die we in onze eigen omgeving tegenkomen. Dit is een kort familieverhaal van Femke haar oma, over `Gebroken Glas`.
@femkersje
#tuinders #gezin #familie #kas #glas #tuinieren #oorlog #tweedewereldoorlog #soldaten #werk #vluchten #verhaal #herinnering
[ENG]
🔎 Short but Sweet
With Studio Herinner we also look at the memories and stories what we encounter in our own environment. This is a short family story from Femke’s grandmother, about ‘Broken Glass’.
🧠Herinner-dingen: het dienblad van Klaar
Klaar schrijft: "Handwerk heeft recht op adoptie. Het dienblaadje is kleurig, de kan en het fruit zijn geschilderd met plakkaatverf. Het is duidelijk dat het nooit gebruikt is of gebruikt zou moeten worden. Het is te kwetsbaar. Te klein. Voor een euro is het van mij. Thuis zie ik op de achterkant ‘winter 1941’. Aha. Verduistering van huizen is in die tijd verplicht, er mag geen licht op straat schijnen. Er is nog geen GPS, de Engelsen bombarderen op het oog. Buiten is het daarom aardedonker, bij avonden zonder maan kun je bijna niet over straat. Het is onhandig, gevaarlijk. Je moet jezelf thuis vermaken: met huisvlijt, hobby`s. Dit werkje, dit dienblaadje, is het resultaat van bezigheid om de avonden door te komen. Zagen, schuren, lijmen, spijkeren,
schilderen en aflakken. Dan is het alweer lente en is het lang genoeg licht voor hangen of op visite gaan."
#dienblad #huisvlijt #handenarbeid #1941 #winter #duisternis #activiteit #creativiteit #WOII #vondst #object #bijzonder #brabantherinnert
[ENG]
🧠Remember-thing: Klaar’s tray
Klaar writes: "Craft is entitled to adoption. The tray is colorful, the jug and the fruit are painted with poster paint. It is clear that it has never been used or should be used. It is too fragile. Too small. For only a euro, it`s mine. Back home I see `winter 1941` written on the back. Aha. Darkening of houses is mandatory in those days, no light is allowed on the street. There is no GPS yet, the British are bombing by sight. As a result, it is pitch dark outside and on evenings without a moon it is almost impossible to cross the street. Clumsy, dangerous. You have to entertain yourself at home. Crafts, hobby. This tray is the result of activity to get through the evenings. Sawing, sanding, gluing, nailing, painting and varnishing. Then it will be spring again and it will be light long enough for hanging out or visiting places."
![🧠Herinner-dingen: het dienblad van Klaar
Klaar schrijft: "Handwerk heeft recht op adoptie. Het dienblaadje is kleurig, de kan en het fruit zijn geschilderd met plakkaatverf. Het is duidelijk dat het nooit gebruikt is of gebruikt zou moeten worden. Het is te kwetsbaar. Te klein. Voor een euro is het van mij. Thuis zie ik op de achterkant ‘winter 1941’. Aha. Verduistering van huizen is in die tijd verplicht, er mag geen licht op straat schijnen. Er is nog geen GPS, de Engelsen bombarderen op het oog. Buiten is het daarom aardedonker, bij avonden zonder maan kun je bijna niet over straat. Het is onhandig, gevaarlijk. Je moet jezelf thuis vermaken: met huisvlijt, hobby's. Dit werkje, dit dienblaadje, is het resultaat van bezigheid om de avonden door te komen. Zagen, schuren, lijmen, spijkeren,
schilderen en aflakken. Dan is het alweer lente en is het lang genoeg licht voor hangen of op visite gaan."
#dienblad #huisvlijt #handenarbeid #1941 #winter #duisternis #activiteit #creativiteit #WOII #vondst #object #bijzonder #brabantherinnert
[ENG]
🧠Remember-thing: Klaar’s tray
Klaar writes: "Craft is entitled to adoption. The tray is colorful, the jug and the fruit are painted with poster paint. It is clear that it has never been used or should be used. It is too fragile. Too small. For only a euro, it's mine. Back home I see 'winter 1941' written on the back. Aha. Darkening of houses is mandatory in those days, no light is allowed on the street. There is no GPS yet, the British are bombing by sight. As a result, it is pitch dark outside and on evenings without a moon it is almost impossible to cross the street. Clumsy, dangerous. You have to entertain yourself at home. Crafts, hobby. This tray is the result of activity to get through the evenings. Sawing, sanding, gluing, nailing, painting and varnishing. Then it will be spring again and it will be light long enough for hanging out or visiting places."](https://brabantherinnert.nl/wp-content/plugins/instagram-feed-pro/img/placeholder.png)
🧠Herinner-dingen: het dienblad van Klaar
Klaar schrijft: "Handwerk heeft recht op adoptie. Het dienblaadje is kleurig, de kan en het fruit zijn geschilderd met plakkaatverf. Het is duidelijk dat het nooit gebruikt is of gebruikt zou moeten worden. Het is te kwetsbaar. Te klein. Voor een euro is het van mij. Thuis zie ik op de achterkant ‘winter 1941’. Aha. Verduistering van huizen is in die tijd verplicht, er mag geen licht op straat schijnen. Er is nog geen GPS, de Engelsen bombarderen op het oog. Buiten is het daarom aardedonker, bij avonden zonder maan kun je bijna niet over straat. Het is onhandig, gevaarlijk. Je moet jezelf thuis vermaken: met huisvlijt, hobby`s. Dit werkje, dit dienblaadje, is het resultaat van bezigheid om de avonden door te komen. Zagen, schuren, lijmen, spijkeren,
schilderen en aflakken. Dan is het alweer lente en is het lang genoeg licht voor hangen of op visite gaan."
#dienblad #huisvlijt #handenarbeid #1941 #winter #duisternis #activiteit #creativiteit #WOII #vondst #object #bijzonder #brabantherinnert
[ENG]
🧠Remember-thing: Klaar’s tray
Klaar writes: "Craft is entitled to adoption. The tray is colorful, the jug and the fruit are painted with poster paint. It is clear that it has never been used or should be used. It is too fragile. Too small. For only a euro, it`s mine. Back home I see `winter 1941` written on the back. Aha. Darkening of houses is mandatory in those days, no light is allowed on the street. There is no GPS yet, the British are bombing by sight. As a result, it is pitch dark outside and on evenings without a moon it is almost impossible to cross the street. Clumsy, dangerous. You have to entertain yourself at home. Crafts, hobby. This tray is the result of activity to get through the evenings. Sawing, sanding, gluing, nailing, painting and varnishing. Then it will be spring again and it will be light long enough for hanging out or visiting places."
Studio Herinner is op pad om herinneringen op te halen, om verhalen te verzamelen en om aan jou te vragen wat herinneren van de Tweede Wereldoorlog vandaag te dag betekent.
Wil je je verhaal delen? Kom dan naar de markt in Den Bosch!

Studio Herinner is op pad om herinneringen op te halen, om verhalen te verzamelen en om aan jou te vragen wat herinneren van de Tweede Wereldoorlog vandaag te dag betekent.
Wil je je verhaal delen? Kom dan naar de markt in Den Bosch!
Erfgoed Brabant
Eef en Floor zijn samen met Marit bij Erfgoed Brabant langsgegaan op hun kantoor in Den Bosch. Een inspirerende middag waarin we veel hebben uitgewisseld met Patrick Timmermans, Monique Groot, Jasmijn Janssen en Elize Weijers over de plannen en werkzaamheden van alle partijen. Erfgoed Brabant houdt zich bezig met ‘stones, stories and stars’: ofwel objecten als dragers van verhalen, en de bijzondere mensen die zich al dan niet vrijwillig bezig houden met die verhalen. In die zin gaan ze als organisatie dieper op de objecten in dan deze zien als collectiestukken. Ook zijn ze vandaag de dag op zoek naar verhalen die nog ongehoord zijn, of minder bekend; om de mogelijke blinde vlekken in onze vertellingen aan het licht te brengen. Een bijzondere organisatie die niet schuwt om koers bij te stellen, te zoeken naar verbreding, verdieping en naar waar het schuurt… dank voor de uitwisseling van ideeën.
“Erfgoed Brabant is het kennis- en expertisecentrum voor erfgoed in Brabant. Erfgoed Brabant ondersteunt en verbindt erfgoedveld, onderwijs en beleidsmakers in het verkennen, behouden en doorgeven van het veelzijdige verhaal van Brabant. En maakt dat verhaal vervolgens ook bekend bij het brede publiek.”
https://www.erfgoedbrabant.nl/
@erfgoedbrabant
#erfgoed #erfgoedbrabant #tweedewereldoorlog #objecten #verhalen #inspiratie #kenniscentrum #erfgoedveld #onderwijs #verhaal #brabant #vertelling #brabantherinnert #studioherinner

Erfgoed Brabant
Eef en Floor zijn samen met Marit bij Erfgoed Brabant langsgegaan op hun kantoor in Den Bosch. Een inspirerende middag waarin we veel hebben uitgewisseld met Patrick Timmermans, Monique Groot, Jasmijn Janssen en Elize Weijers over de plannen en werkzaamheden van alle partijen. Erfgoed Brabant houdt zich bezig met ‘stones, stories and stars’: ofwel objecten als dragers van verhalen, en de bijzondere mensen die zich al dan niet vrijwillig bezig houden met die verhalen. In die zin gaan ze als organisatie dieper op de objecten in dan deze zien als collectiestukken. Ook zijn ze vandaag de dag op zoek naar verhalen die nog ongehoord zijn, of minder bekend; om de mogelijke blinde vlekken in onze vertellingen aan het licht te brengen. Een bijzondere organisatie die niet schuwt om koers bij te stellen, te zoeken naar verbreding, verdieping en naar waar het schuurt… dank voor de uitwisseling van ideeën.
“Erfgoed Brabant is het kennis- en expertisecentrum voor erfgoed in Brabant. Erfgoed Brabant ondersteunt en verbindt erfgoedveld, onderwijs en beleidsmakers in het verkennen, behouden en doorgeven van het veelzijdige verhaal van Brabant. En maakt dat verhaal vervolgens ook bekend bij het brede publiek.”
https://www.erfgoedbrabant.nl/
@erfgoedbrabant
#erfgoed #erfgoedbrabant #tweedewereldoorlog #objecten #verhalen #inspiratie #kenniscentrum #erfgoedveld #onderwijs #verhaal #brabant #vertelling #brabantherinnert #studioherinner
Nationaal Monument Kamp Vught
Floor en Dagmar bezochten samen met Marit het Nationaal Monument Kamp Vught. Hier zijn we enthousiast ontvangen en rondgeleid door Jeroen van den Eijnde en Ruud Verstraten. Het museum richt zich vandaag de dag veel op educatie. De locatie kent grote militaire geschiedenis (ook al voor de Tweede Wereldoorlog) en lag strategisch met toegang tot spoorwagons. Vandaag de dag is de leegte en afwezigheid op de plek belangrijk; het voelen van de grootsheid van de gebeurtenissen in het kamp krijgen daardoor ruimte. Dit wordt versterkt door de educatieve waarde van het reconstrueren van de oude situatie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Sporen, generaties, verbanden tussen toen en nu; bij kamp Vught is ‘de moedige mens’ een belangrijk moreel thema. Ook al heeft het kamp maar 1,5 jaar bestaan, er is veel gebeurd en dit is te zien in de wisseltentoonstellingen in het museum en te voelen op het hele terrein.
“Een bezoek aan Nationaal Monument Kamp Vught is een ervaring die je niet gauw zult vergeten. Je wordt geraakt, geïnspireerd en aan het denken gezet. Want de verhalen, die blijven.” Hier zijn wij het mee eens!
https://www.nmkampvught.nl/
@nmkampvught
#vught #kampvught #educatie #vrijheid #tweedewereldoorlog #herinneren #brabantherinnert #studioherinner #brabant

Nationaal Monument Kamp Vught
Floor en Dagmar bezochten samen met Marit het Nationaal Monument Kamp Vught. Hier zijn we enthousiast ontvangen en rondgeleid door Jeroen van den Eijnde en Ruud Verstraten. Het museum richt zich vandaag de dag veel op educatie. De locatie kent grote militaire geschiedenis (ook al voor de Tweede Wereldoorlog) en lag strategisch met toegang tot spoorwagons. Vandaag de dag is de leegte en afwezigheid op de plek belangrijk; het voelen van de grootsheid van de gebeurtenissen in het kamp krijgen daardoor ruimte. Dit wordt versterkt door de educatieve waarde van het reconstrueren van de oude situatie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Sporen, generaties, verbanden tussen toen en nu; bij kamp Vught is ‘de moedige mens’ een belangrijk moreel thema. Ook al heeft het kamp maar 1,5 jaar bestaan, er is veel gebeurd en dit is te zien in de wisseltentoonstellingen in het museum en te voelen op het hele terrein.
“Een bezoek aan Nationaal Monument Kamp Vught is een ervaring die je niet gauw zult vergeten. Je wordt geraakt, geïnspireerd en aan het denken gezet. Want de verhalen, die blijven.” Hier zijn wij het mee eens!
https://www.nmkampvught.nl/
@nmkampvught
#vught #kampvught #educatie #vrijheid #tweedewereldoorlog #herinneren #brabantherinnert #studioherinner #brabant
Oorlogsmuseum Overloon
Renée en Eef zijn met Marit naar Overloon gereden, om - je raadt het al - het bijzondere Oorlogsmuseum Overloon te verkennen. Deze dag zijn we hartelijk ontvangen en rondgeleid door Erik van den Dungen en Andreas Smulders. Dit oudste oorlogsmuseum van West-Europa presenteert educatief en recreatief; verspreid over het museum waar allerlei objecten en historische lijnen uitgezet zijn - over Brabant, Europa en de slag bij Overloon - kun je je verdiepen in allerlei verhalen, waarna je naar de grote loods kunt lopen die vol staat met talloze tanks, vliegtuigen en andere machines. De hoeveelheid en de grootte van de collecties zijn in zichzelf al indrukwekkend. Een belangrijk doel van het museum: de bezoeker tot nadenken aanzetten over diens eigen positie.
“Oorlog hoort in een museum. Dat is het motto van het Oorlogsmuseum. Het Oorlogsmuseum Overloon presenteert de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. U ziet hier hoe het zover heeft kunnen komen dat in vijf jaar tijd meer dan vijftig miljoen mensen hun leven verloren, maar ook hoe de onderdrukte bevolking vindingrijk met beperkingen en tekorten omging. Er is aandacht voor het verzet, maar ook voor de vervolging. Ten slotte wordt er natuurlijk ook aandacht besteed aan de bevrijding, met speciale aandacht voor de Slag bij Overloon.”
https://www.oorlogsmuseum.nl/
@oorlogsmuseumoverloon
#overloon #oorlogsmuseum #collectie #educatie #recreatie #ontwikkeling #reflectie #museum #loods #tanks #vliegtuigen #apparatuur #militair #brabantherinnert #studioherinner #brabant #europa #tweedewereldoorlog

Oorlogsmuseum Overloon
Renée en Eef zijn met Marit naar Overloon gereden, om - je raadt het al - het bijzondere Oorlogsmuseum Overloon te verkennen. Deze dag zijn we hartelijk ontvangen en rondgeleid door Erik van den Dungen en Andreas Smulders. Dit oudste oorlogsmuseum van West-Europa presenteert educatief en recreatief; verspreid over het museum waar allerlei objecten en historische lijnen uitgezet zijn - over Brabant, Europa en de slag bij Overloon - kun je je verdiepen in allerlei verhalen, waarna je naar de grote loods kunt lopen die vol staat met talloze tanks, vliegtuigen en andere machines. De hoeveelheid en de grootte van de collecties zijn in zichzelf al indrukwekkend. Een belangrijk doel van het museum: de bezoeker tot nadenken aanzetten over diens eigen positie.
“Oorlog hoort in een museum. Dat is het motto van het Oorlogsmuseum. Het Oorlogsmuseum Overloon presenteert de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. U ziet hier hoe het zover heeft kunnen komen dat in vijf jaar tijd meer dan vijftig miljoen mensen hun leven verloren, maar ook hoe de onderdrukte bevolking vindingrijk met beperkingen en tekorten omging. Er is aandacht voor het verzet, maar ook voor de vervolging. Ten slotte wordt er natuurlijk ook aandacht besteed aan de bevrijding, met speciale aandacht voor de Slag bij Overloon.”
https://www.oorlogsmuseum.nl/
@oorlogsmuseumoverloon
#overloon #oorlogsmuseum #collectie #educatie #recreatie #ontwikkeling #reflectie #museum #loods #tanks #vliegtuigen #apparatuur #militair #brabantherinnert #studioherinner #brabant #europa #tweedewereldoorlog